زاهدان_ مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، گفت: ایستگاه هواشناسی کهورک در سیستان و بلوچستان عصر ۲۶ خرداد با ثبت دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد، برای سومین روز متوالی گرم‌ترین نقطه کشور شد؛ همزمان بسیاری از ایستگاه‌های استان نیز دمایی بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه کردند و نشانه‌هایی از تداوم موج گرما در منطقه مشاهده می‌شود.

محسن حیدری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی جامداد، افزود: عصر روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۵ ایستگاه هواشناسی کهورک با ثبت دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد، برای سومین روز پیاپی عنوان گرم‌ترین نقطه کشور را به خود اختصاص داد.

وی افزود: پس از کهورک، ایستگاه‌های هواشناسی زابل، هیرمند، زهک، هامون و جالق با ثبت دمای ۴۷ درجه سانتی‌گراد در زمره گرم‌ترین نقاط استان قرار گرفتند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: امروز ۲۴ ایستگاه هواشناسی در استان دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بیشتر را ثبت کردند که نشان‌دهنده گسترش موج گرما در بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان است.

حیدری درباره وضعیت دمای مرکز استان نیز گفت: دمای هوا در شهر زاهدان در گرم‌ترین ساعات روز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید که نسبت به روز گذشته یک درجه کاهش داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه‌ها و پیش‌بینی‌ها، تا سه روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، در ارتفاعات جنوب شرقی استان شرایط برای رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبارهای پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی فراهم است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: از روز چهارشنبه تا اوایل هفته آینده، وزش باد شدید در شمال استان افزایش می‌یابد و در مناطق مستعد احتمال وقوع طوفان گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا وجود دارد، همچنین از امشب روند کاهش نسبی دما در مناطق مرکزی و شمالی استان آغاز خواهد شد.

حیدری در پایان توصیه کرد: شهروندان در زمان رگبارهای موقتی از توقف و استقرار در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند و از صعود به ارتفاعات و قرار گرفتن در مسیر روان‌آب‌ها بپرهیزند، همچنین در زمان غبارآلود شدن هوا، به‌ویژه گروه‌های حساس، نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک مناسب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: رانندگان نیز با توجه به وزش باد شدید و احتمال کاهش دید افقی، در ترددهای جاده‌ای احتیاط لازم را مدنظر قرار دهند.

  • نویسنده : پوریا جهان تیغی