زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از صدور هشدار سطح زرد شماره ۱۵ برای پنج شهرستان شمالی استان خبر داد و گفت: وزش بادهای شدید و گرد و خاک تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی جامداد، با بیان اینکه تحلیل الگوهای جوی نشان‌دهنده تداوم وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک در منطقه سیستان است، اظهار کرد:بنا به بررسی و تحلیل نتایج نقشه های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، این پدیده تا روز پنج‌شنبه چهارم تیرماه در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند پیش‌بینی می‌شود و در این راستا هشدار سطح زرد هواشناسی پانزده در این استان صادر شده است.

وی افزود: این شرایط جوی علاوه بر مناطق شمالی، موجب کاهش دید در محورهای مواصلاتی شمال و مرکز استان خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود شهر زاهدان و مناطق مرکزی استان نیز با افزایش موقتی غبار و وزش باد نسبتاً شدید مواجه شوند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی، تصریح کرد: با توجه به وضعیت جوی و احتمال کاهش دید افقی، رانندگان در جاده‌ها با احتیاط کامل تردد کنند و رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود شدن هوا برای عموم شهروندان، به‌ویژه گروه‌های حساس الزامی است.

حیدری همچنین با اشاره به مخاطرات احتمالی برای بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی و تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای و دامی باید تمهیدات لازم را برای محافظت از محصولات و سالن‌های پرورشی در برابر شدت باد بیندیشند.

وی در پایان یادآور شد: هشدارهای جوی به‌صورت مداوم رصد می‌شود و در صورت تغییر الگوهای جوی، اطلاعیه‌های تکمیلی از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع مردم خواهد رسید.

  • نویسنده : پوریا جهان تیغی