به گزارش خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی جامداد، حجتالاسلام حیدرعلی راشکی، در خطبههای نماز جمعه بیستونهم خردادماه ۱۴۰۵، ضمن دعوت همگان به تقوای الهی، به تبیین رویکرد صحیح در قبال مذاکرات و «تفاهمنامه اسلامآباد» پرداخت و هرگونه نگاه افراطی و تفریطی را ناصواب دانست.
وی با اشاره به وجود دو دیدگاه آسیبزا در جامعه تصریح کرد: برخی نگاهی سراسر خوشبینانه و سهلانگارانه دارند که همه مشکلات کشور را به نتایج مذاکرات گره میزنند و در مقابل، عدهای نگاهی کاملاً تخریبی و تنشزا به اصل مذاکره دارند که هر دو رویکرد از نگاه کارشناسی به دور است.
امام جمعه زهک تأکید کرد: نقد علمی، تحلیلهای مستند و شفافیت در مفاد توافق، لازمه قضاوت نخبگان و جامعه درباره روند گفتوگوهاست.
جزئیات تفاهمنامه و بدعهدیهای احتمالی
راشکی با برشمردن مفاد مطرح شده در تفاهمنامه اسلامآباد، از جمله «پایان جنگ در تمامی جبههها»، «احترام متقابل به حاکمیت سرزمینی»، «تعیین زمانبندی برای توافق نهایی»، «لغو محاصره دریایی ایران» و «آزادسازی داراییهای بلوکهشده»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشینه بدعهدیهای آمریکا، نسبت به وعدههای آنان نگاهی توأم با هوشیاری دارد.
وی افزود: اگرچه مسئولان اجرایی برای حفظ حقوق ملت و جبهه مقاومت مسیر مذاکره را دنبال میکنند، اما رهبر معظم انقلاب بهعنوان فصلالخطاب، مسیر را مشخص کردهاند؛ ایشان ضمن اجازه ادامه این روند، تأکید داشتهاند که در صورت مشاهده هرگونه زیادهخواهی، جمهوری اسلامی قاطعانه در برابر آن خواهد ایستاد.
محرم؛ نماد مقاومت و بصیرت
امام جمعه زهک در بخش دیگری از سخنان خود، همزمانی ایام عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) با مسائل روز را فرصتی برای تقویت بصیرت دینی دانست.
وی با یادآوری کلام امام خمینی (ره) مبنی بر سیاسی بودن گریه بر امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: این اشکها نه نشانه استیصال، بلکه نماد ایستادگی در برابر ظلم و استبداد است.
راشکی در پایان با تحلیل واقعه کربلا، بیبصیرتی برخی خواص و مردم زمانه را عامل اصلی آن فاجعه برشمرد و تأکید کرد: همانطور که فرهنگ عاشورا در سالهای انقلاب موجب اتحاد و بیداری مردم شد، امروز نیز باید با تکیه بر این فرهنگ و بصیرت اجتماعی، در مسیر عزت و مقاومت گام برداشت تا جامعه اسلامی از تهدیدات مصون بماند.
- نویسنده : پوریا جهان تیغی



















Wednesday, 24 June , 2026