زاهدان_ نخستین نشست احیای «طرح توسعه محور شرق» با حضور نمایندگان استان‌های هم‌جوار و سازمان برنامه و بودجه کشور در زاهدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی جامداد، مهرداد عرب‌اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان صبح امروز پنجشنبه در این نشست با بیان اینکه احیای این طرح، نقشی حیاتی در شکوفایی اقتصادی منطقه ایفا می‌کند، اظهار داشت: هدف از این گردهمایی، هم‌افزایی برای تسریع در تکمیل زیرساخت‌های ناتمام و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کلان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ (هلدینگ‌ها) است تا روند توسعه، تنها متکی به بودجه‌های دولتی نباشد.

وی با تأکید بر اینکه نتایج این نشست برای تصمیم‌گیری نهایی به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه خواهد شد، افزود: «توسعه سواحل مکران با محوریت بندر چابهار»، «سند اجرایی توسعه استان» (مصوب آبان ۱۴۰۴) و اکنون «طرح توسعه محور شرق»، سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند شاخص‌های اقتصادی و تولید ناخالص داخلی سیستان و بلوچستان را تا پایان برنامه هفتم توسعه به شکل چشم‌گیری ارتقا دهند.

عرب‌اول با اشاره به تاریخچه این طرح که نخستین‌بار در سال ۱۳۶۷ تصویب شد، تصریح کرد: ثمرات مطالعات پیشین این طرح در بخش‌هایی مانند کریدور شمال–جنوب، خطوط ریلی، گازرسانی شهری و توسعه بازارچه‌های مرزی مشهود است. این طرح در سال ۱۳۸۱ با هدف ساماندهی حاشیه‌نشینی در شهرها و تقویت پیوندهای اقتصادی با استان‌های هم‌جوار بازنگری شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و کرمان برگزار شد، بر هم‌افزایی میان طرح توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران تأکید شد. کارشناسان معتقدند نقطه تلاقی این دو طرح در بندر چابهار، یکی از کلیدی‌ترین گلوگاه‌های رشد اقتصادی نه تنها برای استان، بلکه برای کل اقتصاد ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی نشست زاهدان، تعیین تکلیف پروژه‌های بر زمین مانده است. با تجمیع منابع و مشارکت جدی بخش خصوصی، تلاش داریم این پروژه‌های مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند تا شاهد تحولی ملموس در زیرساخت‌های اقتصادی منطقه باشیم.

  • نویسنده : پوریا جهان تیغی